Financiële ontwikkelingen in vogelvlucht

In 2023 is sprake geweest van een forse toename van het nettoresultaat ten opzichte van 2022. Dit is deels het gevolg van de opbrengst uit de verkoop van onroerend goed.

Uiteindelijk is er, ondanks het bewogen jaar, over 2023 sprake van een nettowinst van € 6,1 miljoen (2022: € 0,2 miljoen), een aansprekende toename van € 5,9 miljoen. Het bedrijfsresultaat steeg van € 1,9 miljoen verlies in 2022 naar € 6,6 miljoen winst in 2023.

In tegenstelling tot het positieve bedrijfsresultaat lieten de financiële baten en lasten helaas een ander beeld zien, veroorzaakt door de ontwikkelingen op de financiële markten en de resultaten van de niet-meegeconsolideerde deelnemingen.

Vanuit financieel perspectief is te melden dat de liquiditeitspositie van Afvalzorg in 2023 onverminderd als goed gekwalificeerd kan worden. Voor wat betreft de solvabiliteit is er in dat jaar sprake geweest van een forse stijging van het bedrijfsvermogen als gevolg van hogere voorzieningen. Gegeven de bijzondere balansopbouw van Afvalzorg, met een zeer forse post voorzieningen met daar tegenover gelabelde beleggingen, wordt de solvabiliteit als goed gekwalificeerd.

De forse toename van het bedrijfsresultaat kan als volgt worden toegelicht:

Som der bedrijfsopbrengsten

Ten opzichte van 2022 is er in 2023 voor zowel de netto-omzet als voor de overige bedrijfsopbrengsten een hogere opbrengst gerealiseerd. De totale opbrengsten stegen met € 4,9 miljoen naar een niveau van € 53,8 miljoen (inclusief incidentele opbrengsten).

Som der bedrijfslasten

Ondanks de gestegen omzet, daalden de kosten uitbesteed werk en andere externe kosten ten opzichte van 2022. De daling is vooral gerealiseerd door een zeer forse afname van de onderhoudskosten op de locaties.

De personeelskosten zijn bij een afgenomen personeelsomvang per saldo met 1% gedaald. De personeelskosten per werknemer zijn gestegen door een in de loop van 2023 doorgevoerde cao verhoging en door individuele salarisaanpassingen.

De afschrijvingen op immateriële en materiële vaste activa zijn ten opzichte van 2022 licht gedaald.

In 2023 is afval gestort op de locaties Zeeasterweg en Wieringermeer. De hoeveelheid gestort afval was lager dan in 2022, wat door de tonsgewijze afschrijvingsmethode leidde tot lagere afschrijvingslasten. Daarnaast daalden de afschrijvingen op bedrijfsgebouwen en terreinvoorzieningen.

De overige bedrijfskosten (exclusief de bedrijfseconomische dotaties aan de voorzieningen) zijn ten opzichte van 2022 per saldo met circa 20% toegenomen. Deze stijging is voornamelijk veroorzaakt door inzet van interim-bestuurders en advies- en onderzoekskosten, gerelateerd aan het vertrek van de vorige en werving en selectie van een nieuwe bestuurder voor Afvalzorg. De inzet van uitzendkrachten voor reguliere werkzaamheden is daarentegen fors afgenomen. Per saldo zijn de personeelskosten derden daarmee op een vergelijkbaar niveau gebleven als in 2022.

In de categorie bedrijfseconomische dotaties aan de voorzieningen nazorg en afwerking is er sprake van een lagere dotatie dan in 2022.

Financiële baten en lasten

Het financieel resultaat (exclusief resultaat deelnemingen) bedroeg over 2023 per saldo € 2,1 miljoen (negatief). Ten opzichte van 2022 (winst van € 2,6 miljoen) een achteruitgang van € 4,7 miljoen.

De samenstelling van het financieel resultaat is ingrijpend gewijzigd ten opzichte van 2022. Als gevolg van aanzienlijke rentedalingen en hiermee gepaard gaande koersstijgingen van vastrentende waarden en positieve aandelenkoersen is er een positief beleggingsresultaat behaald van € 8,4 miljoen (2022 € 18,8 miljoen verlies). De keerzijde van de rentedaling is een noodzakelijke dotatie aan de voorzieningen als gevolg van gewijzigde disconteringsparameters. De dotatie bedraagt € 9,6 miljoen (verlies), hetgeen een grote afwijking betekent ten opzichte van 2022 toen een bedrag van € 22,2 miljoen kon vrijvallen (winst).

Het aandeel in het resultaat van ondernemingen waarin Afvalzorg deelneemt is ten opzichte van 2022 fors afgenomen. Een afname van het resultaat in het samenwerkingsverband NaviQ is de belangrijkste oorzaak. Deze afname is het gevolg van de stagnerende afzet van bodemassen. De resultaten in de Grondreinigingcombinatie en in Groen en Grond Combinatie hebben zich ten opzichte van voorgaand boekjaar positief ontwikkeld. Het resultaat in Energiezorg is eveneens positief.

Nadere informatie

Voor verdere inzichten in de financiële resultaten, de financiële positie en de lopende en voorgenomen investeringen wordt verwezen naar het financiële jaarverslag 2023.

We gebruiken cookies. Dit doen we om onze site persoonlijker en gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van je bezoekersgedrag.

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.