Op dit moment heeft Afvalzorg drie operationele stortlocaties; Nauerna (Assendelft), Wieringermeer (Middenmeer) en Zeeasterweg (Lelystad). Op deze locaties wordt – naast recycling activiteiten – bedrijfsafval gestort dat niet hoogwaardiger (recycling of verbranden) verwerkt kan worden. Voorbeelden zijn niet reinigbare verontreinigde grond, grondreinigingsresidu, residu van het recyclingproces van bodemassen uit afvalverbrandingsinstallaties, asbest en niet recyclebare tapijtresten. In Nederland is het alleen toegestaan om afval te storten dat niet gerecycled of verbrand kan worden. Alleen in geval van calamiteiten mag bedrijfsafval gestort worden mét een tijdelijke ontheffing van het stortverbod (afgegeven door de provincie).
Sinds 2002 heeft Afvalzorg vergunning van de provincie Flevoland om afval te storten op Zeeasterweg. Er mag gestort worden tot een hoogte van 15 meter. De totale vergunde stortcapaciteit is 4,3 mln m3. De restcapaciteit bedraagt momenteel nog circa 2,2 mln m3. Buiten het storten van afval zijn er ook andere activiteiten vergund zoals: grondbank, puinbreken, bewerking van houtafval en de tijdelijke opslag van diverse hergebruikstromen. Naast Afvalzorg zijn ook de bedrijven HVC (afvalbrengstation burgers) en Orgaworld (compostering) actief op locatie Zeeasterweg.
Stortlocatie Nauerna sluit uiterlijk op 1 april 2022. Vanaf dat moment heeft Afvalzorg nog twee operationele stortlocaties in plaats van drie. Locatie Zeeasterweg wordt dan de belangrijkste stortlocatie van Afvalzorg. In hoeverre er sprake zal zijn van een toename van het stortafval op Zeeasterweg kunnen we niet exact voorspellen. Dit is afhankelijk van het aanbod op dat moment. We schatten nu in dat het zal gaan om een toename van het aantal verkeersbewegingen met circa 20%.
Nee, niet meer. Brandbaar afval mag alleen gestort worden met een ontheffing (toestemming) van de Provincie. Tussen juli en november 2019 heeft Afvalzorg zo’n ontheffing gekregen om op Zeeasterweg 10.000 ton brandbaar afval te storten dat tijdelijk niet naar AEB kon. Dit in verband met de calamiteit bij de Amsterdamse afvalenergiecentrale. Overigens is er tijdens deze periode slechts een klein deel van deze vergunde hoeveelheid, namelijk 757 ton, brandbaar AEB afval gestort op Zeeasterweg.
Er wordt ook geen rioolwaterzuiveringsslib (RWZI-slib) op Zeeasterweg gestort. Dit is niet toegestaan. Alleen in uitzonderlijke gevallen – in geval van een calamiteit – mag deze stroom met toestemming (ontheffing) van de provincie worden gestort.
Afvalzorg heeft de maatschappelijke functie om stromen te storten die niet hoogwaardiger (verbrand of gerecycled) verwerkt kunnen worden. Onze locatie Nauerna in Assendelft sluit in 2022. Om ook op langere termijn deze achtervangfunctie te kunnen blijven garanderen, zijn we in overleg met de provincie en andere betrokkenen gestart met verkennende gesprekken en voorbereidingen voor een mogelijke uitbreiding.
Nee. De locatie blijft in oppervlakte gelijk. De capaciteitsuitbreiding kan gevonden worden in de hoogte van de stortplaats. Een landschapsarchitect heeft drie modellen geschetst waarin de gewenste uitbreiding past. Hierbij ontstaan – afhankelijk van het te kiezen model – heuvels van 20 tot 30 meter met pieken tot maximaal 40 meter. Afhankelijk van de uitkomsten van de lopende onderzoeken kan er ongeveer 4 mln m3 aan capaciteitsuitbreiding gerealiseerd worden.
Van de reeds vergunde stortcapaciteit (4,3 mln m3) resteert nog circa 2,2 mln m3. Daar kunnen we, afhankelijk van het aanbod, nog geruime tijd mee vooruit. We zien al jaren dat het aanbod aan te storten afval in Nederland niet verder afneemt, maar stabiliseert. Hier is in het rijksbeleid onvoldoende rekening gehouden. Het is niet toegestaan om nieuwe stortplaatsen te realiseren. Benodigde nieuwe stortcapaciteit mag slechts als uitbreiding op bestaande stortlocaties ontwikkeld worden. We zitten nu in de voorbereidende fase waarin overleg met de betrokken partijen plaatsvindt. Afhankelijk van de lopende onderzoeken, verwachten wij in de loop van 2020 een vergunningaanvraag in te dienen.
Afhankelijk van het afvalaanbod, zal de uitbreiding mogelijk een toename van de verkeersbewegingen met circa 20 % met zich meebrengen. Alternatieve routes worden onderzocht. Op dit moment zijn er volgens de vergunning 700 verkeersbewegingen per dag toegestaan. In werkelijkheid zijn dit er echter aanzienlijk minder (circa 200 per dag over 2019 ). De samenstelling van het te storten afval wijzigt niet. Er zal geen sprake zijn van extra geuroverlast. Er wordt een innovatief stortgasonttrekkingssysteem aangelegd dat geuroverlast beperkt.
De afgelopen jaren heeft meerdere keren informatief en verkennend overleg plaatsgevonden met de provincie en gemeente over de toekomstplannen van Zeeasterweg. Dit ging om onze plannen voor zonne-energie en om met de uitbreiding in de hoogte een mooi landschap te maken met heuvels bovenop de nu vergunde 15 m hoogte. De gemeente was nog niet op de hoogte van de mogelijke intensivering van afval aanbod (toename aantal vrachtwagens) aangezien dat op dat moment nog niet helder was. Daarnaast heeft Afvalzorg meerdere keren verkennende gesprekken gevoerd met de provincie en andere direct betrokkenen. Afvalzorg zal het contact met alle betrokkenen verder intensiveren naarmate de plannen meer vorm krijgen.